Mobiliojo dizaino dėsniai: kai universalios tiesos neveikia

Tarptautinio tyrimo metu Suomijos Aalto universiteto mokslininkai pademonstravo, kad mūsų įsivaizdavimas, kokie dizaino sprendimai turėtų patraukti vartotojo dėmesį, iš tiesų ne visada yra teisingas, o jei konkrečiau – kiek kitaip veikia mobiliojo telefono ekrane. Nenuostabu, kad sparčiai augant skaitmeninio turinio vartojimui būtent ne kompiuteriuose, o mobiliuosiuose prietaisuose (telefonuose, planšetėse), tyrėjų dėmesys krypsta į šios srities vartotojų preferencijas ir elgseną. Konkrečiai šiuo tyrimu buvo empiriškai paanalizuota, kaip mūsų akys seka mobiliųjų programėlių dizaino elementus.

Mums, šios srities praktikams, projektas įdomus tuo, kad pirmą kartą pažvelgia į mobiliojo dizaino vartoseną, labai aiškiai pademonstruojant, kad ji skiriasi nuo kompiuterinės vartosenos – ir tai dar vienas pavyzdys, kodėl adaptuojant jūsų svetainę ar kuriant jūsų mobiliosios programėlės dizainą būtina atsižvelgti į kitaip veikiančius dėsnius.

Žinoma, skirtumams yra labai akivaizdžių priežasčių: svetainė telefono ekrane atrodo kitaip nei kompiuterio monitoriuje – mažesnis ekranas paprasčiausiai neleidžia sutalpinti tokio kiekio elementų, be to, turime ne horizontalų, o vertikalų vaizdą. Tačiau iki šiol nebuvo aišku, kiek išties šie skirtumai yra reikšmingi ir kaip konkrečiai veikia vartotojų elgesį.

Taigi, suomiai pasinaudojo žvilgsnio sekimo technologijomis ir, demonstruodami tyrimo dalyviams įvairius mobiliuosius dizainus, gavo duomenis, kur, kiek ir kaip žiūri žmogus, naršantis telefone.

Iki tol, remiantis ankstesnių tyrimų duomenimis, buvo įprasta vadovautis taisykle, kad mūsų akys pirmiausia pastebi didesnius bei ryškesnius elementus ir ilgiau ties jais susifokusuoja. Be to, įprastai žvelgdami į įvairius puslapius kompiuteryje, pirmiausia atkreipiame dėmesį į tai, kas yra ekrano viduryje ir esame labiau linkę vaizdus matyti horizontaliai, o ne vertikaliai.

Tai štai: suomiai savuoju tyrimu parodė, kad mobiliojoje aplinkoje šie dėsniai neveikia!

adface

Dizaine – lemiamas vaidmuo tenka vizualinio turinio dizaino kompozicijai.

Tyrimui vadovavę mokslininkai, komentuodami gautus rezultatus žiniasklaidai, patys prisipažino nustebę, nes universaliomis laikytos taisyklės, pasirodo, veikia ne visada: pavyzdžiui, ryškios spalvos neturėjo įtakos vartotojų dėmesiui. Kodėl? Nes mobilioji aplinka pati iš savęs yra tokia žvilganti ir neretai tiek gausi ryškių, spindinčių elementų, kad vartotojo dėmesį atkreipia bet kuris iš jų. Ir čia profesoriai iš Suomijos pasako tai, ką mes „ADFACE“ reklamos dizaino agentūroje savo klientams kartojame nuolat: „Kai visi elementai sukurti taip, kad būtų išskirtiniai, tai rezultate nebeišsiskiria niekas“.

Dar kelios įdomios tyrimo detalės:

  • kaip ir kompiuterio ekrane, mobiliajame vartotojo žvilgsnis krypsta į kairį viršutinį kampą, kai norima ieškoti papildomos info;
  • labai svarbus vaidmuo tenka tekstui, ypač logotipuose – būtent į tekstą, o ne į formas ar spalvas logotipe, etiketėje ar ikonėlėse pirmiausia fokusavosi didžioji dauguma tyrime dalyvavusių žmonių;
  • jei dizaino elementas yra didesnis – jis greičiau atkreipia į save dėmesį, bet prie jo vartotojas užtrunka ne ilgiau, nei prie kitų, mažesnių dizaino elementų; t. y. tai, kad esi didesnis – laimi tau pirmumą, bet nebūtinai didesnį dėmesį;
  • dizainas, kuriame yra žmogaus veidas – visada susilaukia daugiau dėmesio, tačiau jei šalia to veido yra tekstas, žmogaus dėmesys tuojau peršoka nuo veido į tekstą; tai reiškia, kad veidu galite patraukti vartotojo dėmesį – o štai, kad patrauktumėte ir patį vartotoją, turite pagalvoti, ką po tuo veidu parašysite.

Pagaliau, cituojant pačius tyrimo autorius: „Tai, kas patrauks jūsų dėmesį, priklauso nuo pačių įvairiausių faktorių. Štai nuotraukose tai lemia spalvos, linijos, tekstūra ir judesys. Tačiau kalbant apie bendresnį vizualinį turinį, tokį kaip grafiniai dizainai, lemiamas vaidmuo tenka dizaino kompozicijai“.

Norite pasikalbėti apie savo svetainės mobilųjį dizainą?

Brūkštelėkite mums žinutę!

Viskas prasideda nuo pokalbio,

tad pasikalbėkime.

Įmonės rekvizitai